Warcraft: Orcs & Humans

Innan World of Warcraft släpptes 2004 fanns det primärt tre speltitlar från Blizzard i Warcraft serien som byggde upp det vi idag känner till som World of Warcraft. För att till fullo greppa World of Warcrafts enorma spelvärld och spelstory är det en god idé att återgå till dess början och ägna lite tid åt att förstå spelhändelserna som låg till grund för detta enorma spel och dess episka handling.

Warcraft: Orcs & Humans

Det allra första spelet som Blizzards släppte och som de efterföljande titlarna baserades på, innan World of Warcraft utvecklades, är strategispelet Warcraft: Orcs & Humans. Detta är en spelstil som då var nyskapande och roligt. Strategispel som utkom ungefär samtidigt var spel som Age och Empires och Command & Conquer. Det som var unikt med Warcraft var dock dess unika fantasirika spelhandling som passar mycket väl in som strategispel, med strider mellan två olika intelligenta arter i världen, varav den ena är fantasy (orker) medan människorna är oss själva, som vi kan relatera till. Detta gör även orkerna till den av människorna naturliga fiende, som är fysiskt starkare, större och mer skräckinjagande, men allmänt aningen mindre intellektuella. Dessa båda stridande parter gör allt för att besegra varandra och erövra landsområden för sin arts överlevnad. Detta är spelets officiella handling:

En ondskefull demon och ledare över den brinnande legionen från arten titan vid namn Sargeras hade i åratal planerat att förinta allt liv i den mänskliga världen Azeroth. För detta ändamål tvingade han den mänskliga trollkarlen Medivh att skapa en länk mellan sig och Gul’dan, en av orkernas svartmagiker i Draenors värld. I den världen hade Sargeras demoniska tjänare i den Brinnande Legionen lyckats korrumpera de en gång i tiden fridfulla orkerna till en blodtörstig armé under namnet Horden.

Med denna förbannade kraft kunde Sargeras invadera Azeroth via en portal mellan de båda världarna, kallad den Mörka Portalen som Medivh och Gul’dan skapat tillsammans. Människornas armé Stormwind i Azeroth drabbade samman med Horden och med hjälp av halvorken Garona stred människornas krigshjälte Anduin Lothar tappert för att beskydda sitt rike. Men till sist krossade den mäktiga Horden Stormwind’s försvar och under stadens tragiska fall bedrog Garona sina allierade och mördade deras kung Llane Wrynn och förseglade därmed deras nederlag. Sargeras hade dock bara börjat sin invasion över Azeroth när den överlevande Anduin Lothar drog sig tillbaka, tog med sig sina överlevande och flydde norrut över havet till Lordaerons rike.