Striderna i World of Warcraft

I World of Warcraft som MMORPG-spel finns ett antal olika spellägen som antingen sker i form av events eller som spelare kan ta sig an när som helst. Striderna i spelet är de mest centrala av World of Warcraft och som ofta går att göra tillsammans mot gemensamma fiender eller också bekämpar man varandra.

Strider i World of Warcraft

När en spelare inleder en strid eller blir attackerad blir spelaren flaggad som “In Combat” eller “i strid” och utmärks med en symbol med två korsande svärd bredvid karaktärens porträtt. Eftersom många förmågor tappas i stridsläge är det väldigt viktigt att veta hur man kliver in och ut ur en strid. Olika klasser har olika förmågor i World of Warcraft och dessa är indelade enligt nedan:

  • Deathknight – en hjälteklass med styrka i närkamper, svart magi och runförstärkta vapen.
  • Druid – en hybridklass som kan skifta skepnad, vilket även gör att de kan skifta stridstyp.
  • Jägare – en djurvän med styrka i både närkamper och distans. Kan tämja djur och få dem i strid.
  • Trollkarl – specialist på magiska attacker och möjligheter att manipulera och påverka fiender.
  • Paladin – heliga knektar som är en hybridklass med förmågor som läkning, välsignelse och beskydd; är bäst i närkamper.
  • Präst – en mästare på läkande och bevarande. Läker sina allierade och skyddar dem i strider. Han kan göra starka attacker mot mörka krafter.
  • Skurk – specialiserad på närkamper med förmåga att kamouflera sig och gömma sig bland skuggor och utföra smygattacker.
  • Shaman – hybridklass med både magiska, läkande och närkampsförmågor. Använder totem för olika ändamål såsom läkning.
  • Svartmagiker – attackerar i närkamper såväl som med magiska formler. Svartmagiker använder även demoner till sin hjälp i strider.
  • Krigare – specialist i närstrider, är snabb och stark.