Warcraft II: Tides of Darkness

I december 1995 släpptes uppföljningen av Warcraft Orcs & Humans, vid namn Warcraft II: Tides of Darkness till PC och Mac. Rent teknikspecifikt har nu grafiken förbättrats avsevärt sedan föregångaren och spelvärlden blivit utökad med båtar, flyg och fler uppgraderingar. Karaktärerna blev fler och många spelbara hjältar har introducerats såsom Anduin Lothar och Orgrim Doomhammer med flera. Det går även att skapa egna banor och spela i flerspelarläge över LAN mot varandra. Musiken är stereoljud med klarare ljud, även på karaktärerna. Inledningsvideon i spelet är snygg och välgjord och spelaren slungas direkt in i den ohyggliga och brutala men samtidigt vackra spelvärld som Warcraft II: Tides of Darkness utgör.

Handlingen i Warcraft II: Tides of Darkness

Handlingen i Tides of Darkness tar vid där den spännande historien från Warcraft: Orcs & Humans slutade. Nu har krigshjälten Anduin Lothar efter sitt nederlag mot Horden tagit tillflykt norrut mot Lordaeron där han planerar att skapa en allians med människorna, de kraftfulla dvärgarna och de briljanta gnomerna. Med gemensamma krafter ska han än en gång strida mot den anfallande Horden, ledd av deras nya hänsynslösa ledare Orgrim Doomhammer. Den till synes ostoppbara Horden fortsatte sin brutala frammarsch och förstärkte sin redan växande armé av brutala orker och vilda troll. Men under avvaktan av segern övergav Gul’dan och hans anhängare själviskt sina allierade i sökande efter kraftfulla, hemliga artefakter, vilket tvingade återstoden av Horden att dra sig tillbaka. Doomhammer lyckades dock samla orkerna för en strid mot Lothar och hans allians, i vilken han lyckades dräpa Lothar i en hård kamp. Men hjältens död gjorde inte avkall på alliansens beslutsamhet att fortsätta striden. Lothar’s lojale löjtnant Turalyon tog som hastigast över hans ledarskap över Azeroths försvar och lyckades slutligen besegra Horden och förgöra den Mörka Portalen i Azeroth.